Něco uvnitř mě samotného mi nedá spát, dokud nenapíšu o tomto prvním porevolučním muzikálu. Je velká skupina lidí, která jednohlasně odsuzuje Šakalí léta (1993) a absolutně nepřipouští nějaké uznání. Já osobně patřím mezi tu druhou polovinu. Abych nastínil děj, pro určité „neznalce“ jichž, doufám, není mnoho.
Martin Dejdar - Bejby
Jedná se o muzikál, který se odehrává v roce 1959, v době tvrdé totality a jasně daných pravidel a přísné kontroverze, kterou naruší náhodný muž „bejby“ – Martin Dejdar, přijíždí ve velmi výstředním oblečení, s kytarou v ruce a s rock ´n´rolem v duši. Jako blesk zasáhne poklidný život Josefa Abrháma, který zde hraje policistu a otce dvou dětí. Jinak předvádí excelentní herecký výkon, o kterém nelze říci něco jiného, než klobouk dolu a co klobouk, možná stovky klobouků. Příběh doprovází skvělá hudba a výteční herci. O čem příběh je? Je to svobodě, komunistech, o vzdoru a nabubřelosti, o porážce a lásce. Tento film je také režisérským debutem Jana Hřebejka.
Šakalí léta
Už zde se představují hvězdičky jeho geniality. Proč je film odsuzován? Možná jsem si vybral špatné slovo, spíše byl zapomenut, a nikdo si neuvědomuje, za jaký podmínek byl vytvořen. V 90. letech prožívala česká kinematografie těžké časy, a proto jsou Šakalí Léta malým zázrakem, který byl ohodnocen 4 Českými lvy. Ať už se naše názory rozcházejí či naopak, v jednom se musíme shodnout. Snímek, který jsem vám tu představil je jedním z mnoha, na které by se nemělo zapomínat, spíše naopak, představuje nám hrůznou dobu totality, která v mnohých přetrvává dodnes a dodává nám, pomocí úderných písniček a rázu, se kterým byl film natočen, určitého vzdoru, jaký potřebujeme k prosazení svých názorů a myšlenek.